اخبار

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی : انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی به نسل جوان یک وظیفه مهم رسانه ای است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی : انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی به نسل جوان یک وظیفه مهم رسانه ای است.
متن صحبت های معاون حقوقی و امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنفرانس خبری روز دوشنبه پنجم بهمن ماه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

والفجر و لیال عشر

در آستانه سی و هفتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر قرار داریم که شایسته می دانم در آغاز این کنفرانس مطبوعاتی به شما خبرنگاران عزیز و نمایندگان ارجمند و رسانه های کشور تبریک و تهنیت عرض نمایم.

بی تردید نقش رسانه ها و مطبوعات در شکل گیری و تداوم و پیروزی انقلاب اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست .

باید گفت به همان میزان که مطبوعات و رسانه ها در بسیج عمومی و حضور گسترده مردم در شکل گیری نهضت امام خمینی رضوان الله تعالی نقش موثر و قابل توجهی داشتند ، انقلاب اسلامی نیز بر هویت مطبوعات و استقلال آن و ظرفیت سازی رسانه های تاثیر فراوانی گذاشت و جایگاه آن را تقویت و منزلت خبرنگار و روزنامه نگار را اعتلا بخشید و به اصحاب قلم و اصحاب خبر اعتبار ویژه ای دارد. 

نقش ممتاز مطبوعات در مفهوم سازی اهداف انقلاب اسلامی و ترویج گفتمان سازی مفاهیم محتوائی نظام مانند گفتمان آزادی و استقلال و گفتمان ولایت فقیه و گفتمان عدالت اجتماعی و مردم سالاری فراموش نشدنی است و رسالت سنگین امروز مطبوعات و رسانه ها در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و فرهنگ سازی در راستای تحقق این سیاست ها ، باید بیش از گذشته مورد توجه و دقت رسانه ها قرار گیرد.

رسانه های داخلی کشور از ظرفیت های دهه فجر برای بیان دست آوردهای انقلاب اسلامی استفاده کنند و زمینه حضور حداکثری مردم را در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان فراهم نمایند.

انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی به نسل جوان یک وظیفه مهم رسانه ای و یک تکلیف تاریخی و یک رسالت انقلابی است .

رسانه ها چشمان بیدار کشور هستند و می توانند با انعکاس به موقع و واقع بینانه مشکلات و نارسائیها و نیز انعکاس پیشرفت ها و موفقیت های دولت و نظام ، اعتماد متقابل بین مردم و حاکمیت ایجاد کنند و در توسعه مشارکت عمومی مردم در عرصه های مختلف سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی نقش بسزایی ایفا کنند.

رسانه ها می توانند بازوی توانمند نظام و انقلاب در توسعه مناسبات با جهان باشند.

رسانه ها می توانند با نقش آفرینی مناسب ، غبار ناشی از سوء تفاهمات داخلی و همچنین سوء تفاهمات میان دولت ها و ملت ها را که مانع اصلی توسعه روابط بین المللی است را مرتفع کنند ما رسانه ها را سفیر دولتی و برقرار کننده روابط و مبادلات فرهنگی میان ملت ها می دانیم. رسانه ها نقش موثر و ممتازی در توسعه همکاریهای مختلف فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و تجاری بین ایران و جهان در دوران پسا تحریم دارند.

اعتقاد دتاریم دیپلماسی رسانه های مکمل دیپلماسی فرهنگی و عمومی است و دیپلماسی فرهنگی مکمل دیپلماسی رسمی کشور خواهد بود.

اعزام خبرنگاران به کشورهای مختلف در قالب تورهای رسانه ای و استقرار دفاتر مطبوعاتی در خارج از کشور به تقویت دیپلماسی عمومی کمک خواهد کرد.

رویکرد دولت و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی

تقویت کارکرد رسانه و نقش آفرینی مطبوعات در تحولات فرهنگی و اجتماعی و حمایت از جایگاه رسانه بعنوان یکی از عناصر نظام مردم سالار دینی و یکی از پایه های دمکراسی در ایجاد اقتدار ملی و تقویت امنیت عمومی است .

رفتارهای سطحی و زودگذر ، واکنش ها و تعصبات ناشی از نگاههای حزبی و سیاسی و انفعال در برابر تحولات داخلی و بین الملی و برداشت ها و تحلیل های ناثص و وارونه از رویکردهای مثبت در توسعه مناسبات کشور با کشورهای جهان ، از آفت های حوزه رسانه است که باید با دوراندیشی و واقع بینی و پرهیز از شتابزدگی و قضاوتهای عجولانه ، بر عمق اثر بخشی رسانه در عصر توسعه ارتباطات و گسترش اقتدار رسانه ای در جهان ، کمک کرد.

عبور از گرداب حجود و تحجر و نجات از سراب دلبستگی به بیگانه و اعتماد به دشمن ، درگروی توجه به رسالت خطیر رسانه و تعهد به جایگاه  و نقش موثر و ارزشمند مطبوعات که نظام و انقلاب به کشور و مردم هدیه کرده است.

در اینجا اشاره ای به فرمایشات مقام معظم رهبری که نشانه توجه معظم له به مطبوعات ، رسانه ها و خبرنگاران است ، می نمایم.

هر حادثه وقتی در چاردیواری سکوت و بی اعتنایی و غفلت قرار بگیرد ، خواهد مرد و فراموش خواهد شد. پایدار شدن حوادث بستگی دارد به اینکه خبر رسانانی امین ، صادق و با انگیزه وجود داشته باشند.

به مسئله خبررسانی باید به این چشم نگاه کرد که به نیت ترویج خبر باشد.

خبرنگاری که در دشوارترین شرایط وارد عرصه خبررسانی می شود و خود را آب و آتش می زند ، نمی شود فرض کرد که او صرفا در صدد فرونشاندن آتش کنجکاوی شخصی است یا برای به دست آوردن یک ما به ازای مالی تلاش می کند.

خبرگزاری ها باید درست مثل نبض دستگاه عمل کنند... بسیار دقیق و منظم ، موارد زاید ، اخبار ضعیف و گزارش های غیرمربوط به مسائل اصلی کشور را کنار بگذارند.

خبرها در جهت سیاست های جاری باید تنظیم و مرتب شود.

آنچه که از مطبوعات یک جامعه مورد انتظار است ، این است که ملومات مردم را بالا ببرند. این کار و این مسئولیت به معنای اثرگذاری مستمر بر روی ذهن و فکر یک مجموعه ای از مردم است که همین دارای اهمیت است . هر چند ان مجموعه ، وسیع نباشد و کوچک باشد.

خبر: محمد ملک ./ عکس از : راحله صبوحی

۵ بهمن ۱۳۹۴ ۱۶:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید